De Stadsmakers B.V. (hierna: Opdrachtnemer) heeft tot doel om klanten te begeleiden, te adviseren en te bemiddelen in alle vastgoed gerelateerde aspecten op het gebied van de project- en gebiedsontwikkeling, acquisitie van locaties en projecten en/of andere vormen van vastgoedadvies gerelateerd aan de project- en gebiedsontwikkeling, in deze in de rol van gedelegeerd projectontwikkelaar.
Als Opdrachtgever wordt hier gezien de (natuurlijke) persoon en/of entiteit die Opdrachtnemer inhuurt voor de opdracht als omschreven staat in de aanbieding of de modelovereenkomst inhuur.
Deze algemene voorwaarden maken onlosmakelijk onderdeel uit van de aanbieding die door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever is uitgebracht.
1. Voorwaarden
1.1. Op alle werkzaamheden van Opdrachtnemer zijn deze algemene voorwaarden alsmede ‘De Nieuwe Regeling 2011 – Rechtsverhouding opdrachtgever - architect, ingenieur en adviseur DNR 2011, versie juli 2013’ (hierna: DNR 2011) – bij uitsluiting van enige andere (algemene) voorwaarden - van toepassing. Tenzij anders in de aanbieding (schriftelijk) is overeengekomen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever en bij afwijking waar nodig is goedgekeurd door de verzekeraar van de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid verzekering van Opdrachtnemer.
1.2 In het geval van tegenstrijdige bepalingen tussen de DNR 2011 en deze algemene voorwaarden prevaleren de algemene voorwaarden boven de DNR 2011.
1.3 Opdrachtgever wordt geacht de DNR 2011 met bijlagen te kennen. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever, indien Opdrachtgever daarom vraagt, direct kosteloos (digitaal) in het bezit stellen van de DNR 2011. Welke tevens te downloaden is via de website van Opdrachtnemer.
1.4 Opdrachtgever verklaart met het ondertekenen van de opdracht kennis genomen te hebben van en bekend te zijn met de inhoud van de DNR 2011 en deze algemene voorwaarden.
2. Gestanddoening
Opdrachtnemer doet deze aanbieding gestand tot 30 dagen na dagtekening, tenzij anders in de aanbieding is aangegeven. Bij opdracht na deze datum heeft Opdrachtnemer het recht eventuele prijsstijgingen door te rekenen.
3. Tarief
3.1 Alle werkzaamheden ten behoeve van Opdrachtgever worden na overleg met en in opdracht van de Opdrachtgever - en na goedkeuring door de Opdrachtnemer - volgens het geldende (uur)tarief en mét de voor uitvoering noodzakelijke (bijkomende) kosten in rekening gebracht. De Opdrachtnemer stelt de Opdrachtgever voordat een opdracht in behandeling wordt genomen, van het betreffende (uur)tarief of de vaste opdrachtvergoeding op de hoogte. In dit tarief zijn uitsluitend de (interne) uren van Opdrachtnemer inbegrepen.
3.2 Alle genoemde bedragen zijn altijd exclusief BTW.
3.3 De tarieven zijn gebaseerd op het prijspeil 1 januari 2024 en zijn geldig tot 1 januari 2025. De genoemde (uur)tarieven worden jaarlijks geïndexeerd conform de consumentenprijsindex CAO-lonen: contractuele loonkosten. Uitgangspunt hierbij is de index van het derde kwartaal van het betreffende jaar.
3.4 Bij het (uur)tarief zijn niet inbegrepen de bijkomende kosten/verschotten zoals: reis- en verblijfkosten (tenzij anders omschreven in de aanbieding), parkeerkosten, legeskosten, reproductiekosten, makelaars- en notariskosten, promotiekosten, kosten voortkomend uit presentaties of advertenties, portokosten, kosten voor registraties, kadastrale kosten en andere verschotten. Alsmede kosten gemaakt bij aanbestedingen of aanwijzingen en kosten voortkomend uit andere werkzaamheden voor Opdrachtgever die aan Opdrachtnemer worden doorbelast en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht.
3.5 Deze bijkomende kosten/verschotten zullen afzonderlijk en gespecificeerd – tegen de werkelijke kosten - aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht op het moment dat deze kosten verschuldigd zijn. Mocht één van deze (bijkomende) kosten/verschotten wel inbegrepen zijn bij het (uur)tarief dan wordt dit nadrukkelijk in de aanbieding genoemd.
4. Aanvullende bepaling reis- en verblijfskosten
4.1 De reiskosten voor de zakelijke kilometers bedragen € 0,49 per km exclusief
BTW. De reiskosten voor woon-werk kilometers zijn, wanneer niet inbegrepen bij de opdracht en dus omschreven staat in de aanbieding, van dezelfde omvang.
4.2 Verblijfskosten worden in rekening gebracht tegen de werkelijke kosten, mits het maken van de verblijfkosten noodzakelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden.
5. Doorlopende opdracht en opzegtermijn
5.1 Bij een doorlopende opdracht kunnen zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever de opdracht (voortijdig) beëindigen met een opzegtermijn van 3 maanden, nadat het minimum termijn in de aanbieding is verlopen, elke keer voor het einde van de maand. Tenzij andere overeengekomen in de aanbieding. Met een doorlopende opdracht wordt bedoeld de inzet van Opdrachtnemer of door hem ingeschakelde derden voor Opdrachtgever voor één of meerdere projecten voor een vooraf bepaald aantal uur per week, maand en/of jaar of gedurende de lengte van het project of de projecten zoals omschreven in de aanbieding. Opdrachtnemer declareert hierbij een vast bedrag per maand of een bedrag na rato van de gemaakte uren aan Opdrachtgever gedurende een bepaalde (langere) periode. Het betreft nadrukkelijk geen vooraf afgekaderde opdracht voor een vaste opdrachtvergoeding.
6. Facturatie
6.1 De facturatie vindt als volgende plaats:
a) bij korte opdrachten voor een vaste opdrachtvergoeding (totaal 40 uur of minder):
50% bij opdrachtverlening en 50% bij gereed melding van de opdracht. Bij gereed melding wordt bedoeld de toezending van het definitieve advies.
b) bij een doorlopende opdracht: per week, tweewekelijks of per maand naar stand van de voortgang van de werkzaamheden conform de overeengekomen vergoeding of na rato van de gemaakte uren voor de werkzaamheden. Afhankelijk van hetgeen omschreven in de aanbieding of de modelovereenkomst inhuur.
6.2 Alle facturen een betalingstermijn kennen van 14 dagen na factuurdatum.
6.3 Bij niet-tijdige of onvolledige betaling behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor om het verlenen van adviezen en/of het uitvoeren van andere werkzaamheden te staken, zonder dat Opdrachtnemer hiermee afstand doet van het beroep op schadevergoeding door beëindiging van de opdracht. Indien de Opdrachtgever niet op tijd of niet volledig tot betaling van de toegezonden facturen overgaat, dan zal de Opdrachtgever de wettelijke handelsrente verschuldigd zijn aangevuld met eventuele gerechtelijke en buitenrechtelijke kosten, welke in dit geval ook voor rekening komen van Opdrachtgever.
7. Doorlooptijd
In onze kostenraming hebben we kosten voor projectleiding opgenomen. Deze kosten zijn gebaseerd op de doorlooptijd. Bij een langere doorlooptijd als gevolg van omstandigheden buiten de invloed van Opdrachtnemer, kan sprake zijn van extra uren projectleiding. Deze werkzaamheden worden beschouwd als meerwerk.
8. Overleg
In de aanbieding is ook aangegeven of uitgegaan wordt van uitsluitend digitaal overleg, zowel digitaal als fysiek overleg alsmede overleg elders op locatie. Wanneer aanvullende overleggen noodzakelijk zijn, beschouwen we dit als meerwerk. Overleggen onderdeel van een doorlopende opdracht worden conform het uurtarief doorberekend aan Opdrachtgever. Eventuele reistijd naar de Opdrachtgever, de projectlocatie, de betreffende gemeente en/of andere betrokkenen van het project toe zijn onderdeel van de te declareren uren.
9. Oplevering advies
We passen alle conceptversies éénmaal aan tot een definitieve versie. Alle bestanden worden vanuit duurzaamheidsoverweging alleen digitaal opgeleverd. Indien fysieke exemplaren gewenst zijn, kunnen die tegen de werkelijke kosten (inclusief een CO2 compensatievergoeding) worden aangevraagd.
10. Meerwerk
Tijdens de uitvoering kan sprake zijn van werkzaamheden, overleggen of (bijkomende) kosten die geen onderdeel uitmaken van de opdracht. Als dat het geval is, stellen wij Opdrachtgever daarvan op de hoogte. Na akkoord van Opdrachtgever voeren we de aanvullende werkzaamheden uit en brengen we de werkelijke (bijkomende) kosten afzonderlijk bij Opdrachtgever in rekening.
11. Diensten van derden
De Opdrachtnemer is bevoegd om bij de uitvoering van opdracht(en) van de Opdrachtgever gebruik te maken van de bemiddeling en/of diensten van door haar ingeschakelde en in haar opdracht werkende derden, indien dit een juiste of efficiënte uitvoering van de opdracht voor de Opdrachtgever wenselijk maakt. De Opdrachtnemer zal, ingeval in het kader van een opdracht derden worden ingeschakeld, bij de selectie de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Opdrachtgever wordt ten alle tijden op de hoogte gebracht wanneer werkzaamheden door derden worden uitgevoerd.
12. Aansprakelijkheid Opdrachtnemer
12.1 Opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van de betrokken professionele dienstverlener mag worden verwacht. Indien de Opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door een fout van
Opdrachtnemer die bij zorgvuldig handelen zou zijn vermeden, is de Opdrachtnemer voor die schade slechts aansprakelijk tot het bedrag van maximaal eenmaal de advieskosten met een maximum van € 1.000.000,- (conform de DNR 2011), tenzij het bedrag wat in het betreffende
geval door de verzekeraar van Opdrachtnemer wordt uitgekeerd lager is. In dat geval geldt hetgeen de verzekeraar van Opdrachtnemer maximaal uitkeert. In alle andere gevallen, zoals de uitsluitingen van de verzekeraar van Opdrachtnemer, wordt geen aansprakelijkheid aanvaard.
12.2 Deze aansprakelijkheidsbeperking geldt ook ten behoeve van de door de opdrachtnemer ingeschakelde derden, die derhalve een rechtstreeks beroep op deze aansprakelijkheidsbeperking hebben.
12.3 Bij de definitieve opdrachtverstrekking kan op verzoek een afschrift van de polis van de bedrijfsaansprakelijkheid- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer worden overhandigd.
13. Vrijwaring aansprakelijkheid Opdrachtnemer
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen aanspraken van derden die op enigerlei wijze samenhangen met de werkzaamheden die voor Opdrachtgever zijn verricht. Opdrachtgever zal alle voor advisering en voor het verrichten van werkzaamheden benodigde gegevens verschaffen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de door hem gegeven adviezen indien deze zijn gedaan op basis van door de Opdrachtgever onjuist of onvolledig verstrekte gegevens.
14. Intellectueel eigendom
14.1 Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten van intellectueel eigendom voor met betrekking tot producten van de geest welke hij gebruikt of heeft gebruikt en/of ontwikkelt of heeft ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de opdracht en ten aanzien waarvan hij de auteursrechten of andere rechten van intellectueel eigendom heeft of geldend kan maken. Tenzij anders nadrukkelijk is overeengekomen. Het is de Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder, doch niet uitsluitend, begrepen systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten en andere geestesproducten van Opdrachtnemer, een en ander in de ruimste zin des woords - al dan niet met inschakeling van derden - te verveelvoudigen, te openbaren en/of te exploiteren. Dit is slechts toegestaan na schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
14.2 Opdrachtnemer heeft het recht de schriftelijke documenten te vermenigvuldigen voor gebruik binnen de eigen organisatie.
15. Overdracht van rechten aan derden
Het is Opdrachtgever niet toegestaan (enige verplichting uit) de overeenkomst over te dragen aan derden, tenzij Opdrachtnemer hiermee vooraf (schriftelijk) akkoord gaat. Opdrachtnemer kan aan deze instemming voorwaarden verbinden. Opdrachtgever verbindt zich in ieder geval om alsdan alle terzake relevante (betalings)verplichtingen uit de overeenkomst en deze algemene voorwaarden aan de derde op te leggen.
16. Geschillen
In geval van geschillen tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen partijen trachten deze in eerste instantie op te lossen met behulp van mediation. Indien het onmogelijk is gebleken een geschil op te lossen met behulp van mediation, zal dat geschil woorden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar Opdrachtnemer zijn vestigingsplaats heeft.
17. Overige bepalingen
17.1 Tenzij in de algemene overeenkomst en/of de aanbieding uitdrukkelijk anders is
bepaald, behelzen de werkzaamheden van Opdrachtnemer geen resultaatsverplichting, maar een inspanningsverplichting. Er wordt ondanks dat zorgvuldigheid wordt betracht geen garanties gegeven of aansprakelijkheid aanvaard op de gegeven adviezen en/of uitkomsten van berekeningen en werkzaamheden uitgevoerd tijdens de opdracht wanneer dit niet door verzekeraar van Opdrachtnemer wordt gedekt.
17.2 Opdrachtnemer is gerechtigd een dienst - in overleg met Opdrachtgever - te wijzigen, uit te breiden dan wel te beëindigen.
17.3 Opdrachtnemer is gerechtigd de bepalingen van deze algemene voorwaarden te wijzigen.
17.4 Opdrachtnemer staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging van de inhoud van een verzonden brieven, e-mails of faxberichten, noch voor de tijdige ontvangst daarvan.
17.5 Op alle door Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden is Nederlands recht van toepassing.
17.6 Deze algemene voorwaarden blijven van kracht indien Opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk van naam, rechtsvorm en/of eigenaar verandert.
17.7 Indien een bepaling uit de overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst en/of de algemene voorwaarden aan. Partijen zullen ter vervanging (een) nieuwe bepaling vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke overeenkomst en/of algemene voorwaarden gestalte wordt gegeven.
d.d. 01-04-2024
Schiphol-Rijk, versie 2.0